Faceți click
aici:
Auzi vorba,
Comentări,
Contrarii,
Denunțuri, Destăinuiri,
Din auzite,
Din vorbă-n vorbă,
Fie vorba între noi,
La drept vorbind,
La o adică,
Limba noastră,
Născociri,
Palavre,
Pe cuvânt ,
Scorneli,
Spuse la derută,
Spuse
la repezeală,
Șușoteli,
Taclale,
Taifasuri,
Vorba dulce,
Vorba vine,
Vorba-i vorbă,
Vorbe goale,
Vorbe grele,
Vorbe-n vânt,
Zău
așa,
Zâzanii,
Divergențe,
Bârfe,
Animozități,
Flecăreli,
Baliverne,
Bâlbâieli,
Plăsmuiri,
Inventări,
Brașoave,
Bășcălii,
Bazaconii,
Năzbâtii,
Drăcovenii
Verzi și uscate, Trăncăneli, Vorbărie, Pălăvrăgeală, Fanfaronadă, Trăsnăi, Tromboane, Din două vorbe, Limbuție, Polologhii, Lingușeli, Cacealmale, Bizarerii, Dintr-un cuvânt, Considerații, Motive
PROZĂ: ÎNTÂMPLĂRI CIUDATE
PROZĂ: RAȚIONAMENTE
PROZĂ: ÎNTÂMPLĂRI CIUDATE
PROZĂ: RAȚIONAMENTE
LITERATURA
ROMANA IN CUVINTE INCRUCISATE
VERTICAL:
1) Povestea lui…-Alb, apărută în Convorbiri literare la 1 august 1877, e cel mai frumos basm al lui Creangă și din
întraga noastră literatură (O.Bârlea) ― Nevoiași,
ca alde Irinuca de la Broșteni, care la vreme de iarnă, abia își puteau scoate mămăliga. 2) Creangă, reprezentantul spiritului umoristic românesc ― Rostirea
lui e veritabilă și autentică, a cărei frumusețea și originalitatea inimitabile
izvorăsc din frumusețea limbii neamului românesc. 3) Alexandru
Tănase ― Scriitor român (Florentin),
membrul asociației Junimea (1843-1937) ― Negru în alchimie. 4) Reveriile celor doi mari prieteni
Eminescu și Creangă, despre care G.Călinescu scrie: după ce Creangă și-a dezlegat basmaua
diaconească cu snoave șI zicători populare, spre deliciile cu lacrimi ale
poetului, s-au hotărât într-o… totală de sine să meargă la “Junimea” (pl.) ― În partea a doua a Amintirilor, scriitorul evocă anii fericiți ai
zburdalnicei copilării, mărturisind : parcă-mi saltă și acum… de bucurie. 5) Lele
― Povestirea … și cămeșa ― Viclean și ticălos ca Spânul
din poveste. 6) Emile Zola ― Post Scriptum ― Motive literare, precum șiretenia și
voluptatea populară în Moș Nichifor Coțcariul sau
parabolele despre condiția umană în Popa Duhu și în alte
povestiri. 7) Prefix cu semnificația de “tub” ― Tatăl
scriitorului. 8) Eminescu și Creangă petrecându-și timpul departe de zgomotul
citadin, în bojdeuca din mahalaua Țicăului, zisă și Valea Plângerii ― Personaje
ca: Torcălău, Trăsnea, Ciucălău, Gâtlan; Chiorpec etc. 9) Acest (pop.) ― Viorica Ursuleac ― Ceartă comică între Gerilă,
Flămânzilă, Setilă, Păsări-Lăți-Lungilă și Ochilă, apariții monstruos-grotești
din Harap-Alb, ceartă ornată cu o invenție verbală nestăvilită. 10) Creangă, în calitate de apărător al
intereselor țăranilor, chiar dacă s-a ridicat prin cultura sa și prin puterea
de expresie deasupra indivizilor din clasa sa ― Mere! 11) Una dintr-atâtea zicale răspândite
în opera povestitorului: Apără-mă
de găini,… de câni nu mă tem ― Din episodul cu
pupăza din tei, discuția între Măriuca și Smaranda, mama lui Nică: Nici te mai… despre asta, cumnată
Smărăndița, zise mătușa, căci de zbânțuitul ista al dumitale nimica nu scapă! ― Punguța cu doi… (sing.). 12) Creangă, prietenul lui Eminescu, singurul
adevărat, găzduindu-l pe luceafărul poeziei românești în bojdeuca
sa ― Lumea din povestea Ursul pâcâlit de vulpe.
LITERATURAROMANA, IN CUVINTE INCRUCISATE
Consultarea textului
A doua categorie de lucrări a lui Creangă o formează anecdotele, povestiri cu dezvoltări lungi, cu o intrigă bine condusă și cu subiecte cel mai adesea din istoria contemporană lui. În "Cinci pâini" aflăm o satiră la adresa judecătorilor și avocaților, pe care îi numește: "ciorogari, porecliți și apărători". În două din ele aflăm o persoană istorică foarte interesantă. Ion Roată, unul dintre deputații țărani în divanul ad-hoc. Cea intitulată "Ion Roată și Unirea" este o glumă cu multă finețe satirică la adresa stratului conducător al țării, care nu voiește a recunoaște drepturile țărănimii. Pe când se discutau punctele programului partidului unionist prin toate cercurile sociale din Moldova, mai mulți boieri, membri ai partidului, cheamă pe deputații țărani ca să le explice programa și în special chestiunea „Unirii”. Toți țăranii păreau convinși de argumentele boierilor afară de Moș Ion Roată. În cele din urmă unul din boieri îl invită să ridice singur o piatră mare ce se afla în grădină. Neputând s-o facă singur, Roată e ajutat de ceilalți țărani. "Acum ai înțeles", întreabă boierul. Roată răspunde: Am înțeles așa, că până acum noi țăranii am dus fiecare câte o piatră mai mare sau mai mică pe umere, însă acum suntem chemați a purta împreună tot noi, opinca, o stâncă pe umerele noastre. Prima parte a operei lui Creangă o formează precum am vazut, mai mult reproducerea producțiunilor poporane. Ne-am înșela însă dacă l-am socoti ca un culegător de folclor: trebuie să-l privim ca pe unul ce a trăit la țară, a supt oarecum sucul acestei literaturi poporane și apoi a dat drum liber fanteziei sale. De aceea basmele și poveștile lui, deși înfățișează în mod admirabil spiritul poporului de la țară, pun însă în evidență însușirile lui literare proprii. O altă față, mai puțin cunoscută, a lui Creangă este cea a poveștilor licențioase: Povestea poveștilor.
Amintirile din copilărie reprezintă partea cea mai personală a operei lui Creangă. Acestea i-au stabilit reputația de mare prozator. Într-adevăr, alcătuirea meșteșugită a frazei, în care se vede totuși tonul poporan, - scoaterea la iveală a multor provincialisme cu o putere de expresie deosebită, vivacitatea narațiunii și sinceritatea cu care povestește cele mai intime detalii ale vieții lui de copil, toate acestea fac din opera lui Creangă una din cele mai însemnate opere ale literaturii române.
Opera
Solutia
careului Ioan Slavici
Poporul întreg a devenit artist individual în Creangă. (T.Vianu)
ORIZONTAL:
1) Sat de baștină al marelui povestitor român,
intelectual de origine țărănească, erudit în materie de știință și literatură
populară, născut la 1 martie 1837 și intrat în eternitate la 31 decembrie 1889 ―
Povestea Soacra… trei nurori. 2) Nuvela sa memorialistică Amintiri
din copilărie începe cu părintele Ioan, om vrednic și cu bunătate care îi învață pe copii carte folosind biciușorul de curele,
supranumit Sfântul Nicolae: Bădiță Vasile a zâmbit atunci, iară noi școlarii,…
rămas cu ochii holbați ― Cunoscuta poveste Capra
cu trei… ― Povestea lui … Pățitul. 3) Ion… și Vodă Cuza,
anecdota istorică despre Unire ― În povestea …babei și…moșneagului
autorul proiectează lumea țărănească în fabulos. 4)
Talent al lui Creangă de a reda în opera sa credințele, datinile, obiceiurile,
limba, morala și filozofia poporului ― Copac ― Siglă pentru Regulamentul Căilor
Ferate Italiene. 5) Petre Ispirescu ―
Stare de veselie, în timpul lecturării creațiilor lui Creangă (Î) ― Basmul …
Turbincă. 6) Tipul vicleanului dintr-o cunoscută
poveste a lui Creangă (Î) ― Joasă, ca
Bojdeuca lui Creangă, despre care T.Vianu scrie: căsuță cu bârne, vergi de lut, cu șubredă palantă. 7) Strigăt cu care se cheamă măgarii (reg.) ― Din Eminescu: Iar daca de cu ziua eu întâlnesc un tei /
În somnu-mi toata noaptea te… în ochii mei (Si dacă de cu ziua) ― Moș… Roată,
altă anecdotă despre Unire. 8) Exemple
narative, în care recunoaștem viziunea morală și caracteristică a poporului ― Axe. 9) Republica Panama ― Impresie de satisfacție
deplină, pe care o trăim după lectura operei magicianului limbii noastre
populare. 10) Care e pe plan secundar, cum e gama de personaje din Amintiri
din copilărie, aflate în număr relativ mare fără ca portretul
acestora să fie adâncit în mod deosebit ― Nu. 11) Omorârea muștelor și bondarilor cu
ceaslovul, din Amintiri, fapt pedepsit prin mângâierea
cu sfântul ierarh Nicolai (fig.) ― Care e așa cum trebuie să
fie, adică opus eroului din Dănilă Prepeleac. 12) Din nou ― Din Amintiri:
Dragi-mi erau tata șI
mama, frații și surorile, șI băieții satului, tovarășii mei de copilărie, cu
cari, în zilele de… mă desfătam pe gheață și la săniuș.
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
|
1
| ||||||||||||
2
| ||||||||||||
3
| ||||||||||||
4
| ||||||||||||
5
| ||||||||||||
6
| ||||||||||||
7
|
||||||||||||
8
| ||||||||||||
9
| ||||||||||||
10
| ||||||||||||
11
| ||||||||||||
12
|
Dicţionar: RIC, STO, XIR, LEA, SIFO.
Prof.
Nicolae Vicolov
solutiaLITERATURAROMANA, IN CUVINTE INCRUCISATE
Ion
Creangă (n. 1
martie 1837, Humulești; d. 31 decembrie 1889, Iași) a fost un scriitor român.
Recunoscut datorită măiestriei basmelor, poveștilor și povestirilor sale, Ion
Creangă este considerat a fi unul dintre clasicii literaturii române mai ales
datorită operei sale autobiografice Amintiri din copilărie. Data
nașterii lui Creangă este incertă. El însuși afirmă în Fragment de biografie
că s-ar fi născut la 1 martie 1837. O altă variantă o reprezintă data de 10
iunie 1839, conform unei mitrici (condici) de nou-născuți din Humulești,
publicată de Gh. Ungureanu. Creangă a
mai avut încă șapte frați și surori: Zahei, Maria, Ecaterina, Ileana, Teodor,
Vasile și Petre. Ultimii trei au murit în copilărie, iar Zahei, Maria și Ileana
în 1919.
Tinerețea lui Creangă este bine cunoscută
publicului larg prin prisma operei sale capitale Amintiri din copilărie.
În 1847 începe școala de pe lângă biserica din satul natal. Fiu de țăran, este
pregătit mai întâi de dascălul din sat, după care mama sa îl încredințează
bunicului matern ("tatal mamei, bunicu-meu David Creangă din
Pipirig"), David Creangă, care-l duce pe valea Bistriței, la Broșteni,
unde continuă școala.[2] În 1853 este înscris la Școala Domnească de
la Târgu Neamț sub numele Ștefănescu Ion, unde îl are ca profesor pe părintele
Isaia Teodorescu (Popa Duhu). După dorința mamei, care voia să-l facă preot,
este înscris la Școala catihetică din Fălticeni ("fabrica de
popi"). Aici apare sub numele de Ion Creangă, nume pe care l-a
păstrat tot restul vieții. După desființarea școlii din Fălticeni, este silit
să plece la Iași, absolvind cursul inferior al Seminarului teologic "Veniamin
Costachi" de la Socola.[2]
S-a despărțit cu greu de viața țărănească, după cum
mărturisește în Amintiri: „Dragi
mi-erau tata și mama, frații și surorile și băieții satului, tovarășii mei de
copilărie, cu cari, iarna, în zilele geroase, mă desfătam pe gheață și la
săniuș, iar vara în zile frumoase de sărbători, cântând și chiuind, cutreieram
dumbrăvile și luncile umbroase, țarinele cu holdele, câmpul cu florile și
mândrele dealuri, de după care îmi zâmbeau zorile, în zburdalnica vârstă a
tinereții! Asemenea, dragi mi-erau șezătorile, clăcile, horile și toate
petrecerile din sat, la care luam parte cu cea mai mare însuflețire.”
Din 1855 până în 1859 urmează cursurile
seminarului, iar apoi, luându-și atestatul, revine în satul natal. Se însoară
mai târziu la Iași cu Ileana, fiica preotului Ioan Grigoriu de la biserica Patruzeci
de sfinți din Iași, devenind diacon al acesteia (26 decembrie 1859). La 19 decembrie 1860 se naște fiul său
Constantin. În 1864, Creangă intră la Școala
preparandală vasiliană de la Trei Ierarhi, unde l-a avut profesor pe Titu
Maiorescu. Acesta îl aprecia foarte mult și l-a numit învățător la Școala primară
nr. 1 din Iași.
După ce timp de 12 ani este dascăl și diacon la
diferite biserici din Iași, este exclus definitiv din rândurile clerului (10
octombrie 1872), deoarece și-a părăsit nevasta, a tras cu pușca în ciorile
care murdăreau Biserica Golia și s-a tuns ca un mirean, lucruri considerate
incompatibile cu statutul de diacon. (În 1993, el a fost reprimit post-mortem
în rândurile clerului.) Ca urmare a
excluderii din cler, ministrul Tell îl destituie și din postul de institutor,
însă venirea lui Titu Maiorescu la minister contribuie la renumirea sa pe acest
post. A colaborat la elaborarea a patru manuale școlare.
În 1873 se încheie procesul său de divorț, copilul
său de 12 ani fiindu-i dat în îngrijire. A căutat o casă în care să se mute,
alegând o locuință în mahalaua Țicău (bojdeuca). În 1875, îl cunoaște pe Mihai Eminescu,
atunci revizor școlar la Iași și Vaslui, cu care se împrietenește. Între 1875
și 1883, la îndemnul poetului, scrie cele mai importante opere ale sale. Între 1883 și 1889 a fost bolnav de epilepsie[2]
și a suferit foarte mult la aflarea bolii și apoi a decesului lui Eminescu, și
al Veronicăi Micle.
Ion Creangă moare pe data de 31 decembrie 1889, în
casa sa din cartierul Țicău. Este înmormântat la 2 ianuarie 1890 la cimitirul
Eternitatea din Iași. În primul volum postum sunt
publicate basmele. Culese din gura poporului de către un povestitor care însuși
crescuse în mijlocul lumii din sate, ele au un farmec deosebit, au expresiuni,
construcții și gândiri ciudate care se vor personifica în Ivan Turbincă.
În aceasta din urmă regăsim tema din Toderică, povestirea lui Costache
Negruzzi. Aici Dumnezeu blagoslovește turbinca lui Ivan ca să intre într-însa
cine o vrea Ivan și fără voia lui să nu poată ieși.
A doua categorie de lucrări a lui Creangă o formează anecdotele, povestiri cu dezvoltări lungi, cu o intrigă bine condusă și cu subiecte cel mai adesea din istoria contemporană lui. În "Cinci pâini" aflăm o satiră la adresa judecătorilor și avocaților, pe care îi numește: "ciorogari, porecliți și apărători". În două din ele aflăm o persoană istorică foarte interesantă. Ion Roată, unul dintre deputații țărani în divanul ad-hoc. Cea intitulată "Ion Roată și Unirea" este o glumă cu multă finețe satirică la adresa stratului conducător al țării, care nu voiește a recunoaște drepturile țărănimii. Pe când se discutau punctele programului partidului unionist prin toate cercurile sociale din Moldova, mai mulți boieri, membri ai partidului, cheamă pe deputații țărani ca să le explice programa și în special chestiunea „Unirii”. Toți țăranii păreau convinși de argumentele boierilor afară de Moș Ion Roată. În cele din urmă unul din boieri îl invită să ridice singur o piatră mare ce se afla în grădină. Neputând s-o facă singur, Roată e ajutat de ceilalți țărani. "Acum ai înțeles", întreabă boierul. Roată răspunde: Am înțeles așa, că până acum noi țăranii am dus fiecare câte o piatră mai mare sau mai mică pe umere, însă acum suntem chemați a purta împreună tot noi, opinca, o stâncă pe umerele noastre. Prima parte a operei lui Creangă o formează precum am vazut, mai mult reproducerea producțiunilor poporane. Ne-am înșela însă dacă l-am socoti ca un culegător de folclor: trebuie să-l privim ca pe unul ce a trăit la țară, a supt oarecum sucul acestei literaturi poporane și apoi a dat drum liber fanteziei sale. De aceea basmele și poveștile lui, deși înfățișează în mod admirabil spiritul poporului de la țară, pun însă în evidență însușirile lui literare proprii. O altă față, mai puțin cunoscută, a lui Creangă este cea a poveștilor licențioase: Povestea poveștilor.
Amintirile din copilărie reprezintă partea cea mai personală a operei lui Creangă. Acestea i-au stabilit reputația de mare prozator. Într-adevăr, alcătuirea meșteșugită a frazei, în care se vede totuși tonul poporan, - scoaterea la iveală a multor provincialisme cu o putere de expresie deosebită, vivacitatea narațiunii și sinceritatea cu care povestește cele mai intime detalii ale vieții lui de copil, toate acestea fac din opera lui Creangă una din cele mai însemnate opere ale literaturii române.
Opera
Povești
Povestiri
|
Nuvele
Romane autobiografice
Scrisori
Scrisori de familie
Scrisori către
prieteni
|
1
A
|
2
R
|
3
A
|
4
D
|
5
|
6
C
|
7
O
|
8
M
|
9
O
|
10
A
|
11
R
|
12
A
|
2
N
|
O
|
R
|
O
|
C
|
N
|
O
|
R
|
M
|
E
| ||
3
A
|
M
|
I
|
R
|
O
|
N
|
T
|
A
|
P
|
A
|
||
4
|
V
|
A
|
E
|
M
|
B
|
A
|
R
|
E
|
M
|
||
5
C
|
O
|
S
|
M
|
A
|
T
|
A
|
C
|
U
|
T
|
I
| |
6
O
|
D
|
A
|
B
|
A
|
N
|
I
|
A
|
N
| |||
7
S
|
A
|
F
|
T
|
A
|
N
|
U
|
M
|
E
|
T
| ||
8
T
|
A
|
E
|
G
|
I
|
D
|
I
|
A
|
P
|
I
| ||
9
I
|
N
|
T
|
R
|
I
|
G
|
A
|
C
|
L
|
A
|
R
| |
10
C
|
A
|
I
|
T
|
A
|
M
|
A
|
I
|
C
|
I
| ||
11
A
|
I
|
S
|
T
|
A
|
F
|
I
|
I
|
C
|
A
| ||
12
|
M
|
E
|
N
|
T
|
A
|
L
|
I
|
T
|
A
|
T
|
E
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu